Mit morgen ritual

“Det er ikke det vi gør en enkelt gang, men det vi gør hver gang, der skaber vores liv. – Mia Oxholm Langholz” 

Rutiner er ofte noget vi ser ned på og bander langt væk, men i bund og grund er rutiner det, der gør fremskridt muligt. Rutiner i sig selv er ikke noget problem, det er derimod de ting din rutine indeholder der skaber dine frustrationer eller successer.

Jeg tror på, at med nogle sunde rutiner, kan vi opnå hvad som helst. Derfor tænkte jeg, at jeg vil dele min morgen rutine med dig. Om du kan bruge det til noget vil jeg lade være op til dig, men her får du i hvert fald et indblik.

Starter dagen med et stort glas vand

Hver morgen drikker jeg et stort glas vand som det første. Det skyldtes at kroppen i løbet af natten bliver dehydreret og derfor har brug for noget vand når vi vågner. Dernæst så giver det også en mæthedsfølelse der selvfølgelig gavner kroppen når morgenmaden skal spises.

Læser 30 minutter

Jeg tror på, at den eneste måde man kan holde sig lykkelig på, er ved konstant at udvikle sig. Jeg har i hvert fald selv oplevet, at når jeg syntes livet er surt, så er det ofte fordi jeg føler jeg er gået i stå og ikke kommer nogle vejne.

Derfor læser jeg 30 minutter hver morgen for at blive klogere. Det er som regel selvhjælpsbøger omkring business, psykologi, økonomi eller sociale kompetencer som jeg nyder at læse om.

Mediterer 10 minutter

Det er gang på gang bliver bevist at meditation er gavnligt for krop og sjæl. Derfor mediterer jeg 10 minutter hver morgen for at tømme hovedet og forberede mig på dagens mange indtryk og udfordringer.

Svarer på 5 spørgsmål i min daglige journal

Jeg har en daglig journal, hvor jeg hver morgen skal skrive nogle bestemte ting.

  1. Hvad glæder jeg mig til i dag?
  2. Hvad er jeg taknemlig for?
  3. Hvilket mål arbejder jeg hen imod?
  4. Hvad kan jeg gøre i dag, for at komme tættere på mit mål?
  5. Hvad kan jeg gøre for at glæde en anden i dag?

Det er simple spørgsmål der hver morgen minder mig om, hvad jeg skal i dag og, hvorfor jeg gør som jeg gør. Ligeledes minder jeg mig selv om nogle positive ting, som hvad jeg glæder mig til, hvad/hvem jeg er taknemlige for og, hvad jeg kan gøre for andre, hvilket er noget der altid gør mig glad.

Drikker et shot ingefærdrik

Nu har jeg taget mig af mit sind, nu er det kroppens tur. Imens jeg laver morgenmad tager jeg gerne et enkelt shot ingefærdrik. Det fylder kroppen med nærringsstoffer og antioxidanter, og styrker dermed mit immunforsvar.

Spiser en sund proteinrig morgenmad 

Som det sidste inden jeg er klar, spiser jeg en protein rig morgenmad, som oftest bestående af bønner og kød. Jeg sørger for at få minimum 30 gram proteiner som foreskrevet i The 4 hour body af Tim Ferriss. Det holder energien oppe, fylder mig med den nødvendige brændstof og holder mig mæt i mange timer.

Det var lidt om min morgenrutine. Selvom den lyder krævende, så tager det mig kun 1 times tid og effekten er voldsom stor.